Skylark
Sokan hallottunk már különböző véleményeket a nemzeti konzultációval kapcsolatban, szinte mind állást foglaltunk mellette vagy ellene, de vajon mind tudjuk, hogy mi célt szolgál ez az intézmény? A kormányt komolyan érdekli a választópolgárok véleménye politikai kérdésekben vagy csak eszközként használja őket egy agresszív populista politikához?
Mi is az a nemzeti konzultáció?
A nemzeti konzultáció a második Orbán-kormány által intézményesített politikai kérdőív. A konzultáció alapvetően a Fidesz népszerűségének növelésére irányult a 2006-os választások előtt, ezzel ugyanis azt közvetítette, hogy az új kormány a választópolgárokkal kialakított párbeszéd alapján kívánja felépíteni tervezett intézkedéseit.
A kormány kikérdezte a lakosságot a nyugdíjakkal, az Alaptörvénnyel, a devizahitelekkel kapcsolatban, viszont igencsak heves véleményeket váltott ki, amikor 2015-ben elővette az egyébként is hatványozottan érzékeny menekültkérdést.
Nemzeti konzultáció a menekültkérdésben
A kiküldött 8 millió kérdőívből, 1 millió került vissza, ami épp elég volt ahhoz, hogy ezen felbuzdulva a kormány 381 millió forintból kiterjedt úgynevezett “tájékoztató jellegű” plakátrohamot indítson el.
Hadd készítsek egy gyors összeállítást a plakáton szereplő üzenetekből.
· Ha Magyarországra jössze, nem veheted el a magyarok munkáját!
· HaMagyarországra jössz, tiszteletben kell tartanod a törvényeinket!
· Ha Magyarországra jössz, tiszteletben kell tartanod a kultúránkat
Mivel az üzenetek magyar nyelven írodtak, egyértelműen nem a bevándorlókhoz szóltak, így viszont nyilvánvalóan a magyar állampolgárokat igyekszik megcélozni ezt azonban nyíltan idegenellenes, hergelő jelleggel.
A kormány zseniálisan felismerte, hogy Magyarország “másramutogatásban”, általánosításban és kirekesztésben igen előkelő helyen szerepel a világranglistán, így agresszív idegenellenes üzeneteket helyezett ki az ország számos pontjára. A menekültkérdés és általánosságban vett bevándorlási kérdés minden országban nagyon érzékeny téma, amelynek számos aspektusa van, amelyben számos érdek ütközik, így ebben a bejegyzésben nem kívánok ezzel foglalkozni, viszont a populista és demagóg magatartás, amelyet ez a kampány képvisel olyan méreteket öltött mostanra Magyarországon, hogy erre érdemes, sőt muszáj odafigyelnünk. Az ilyen kampányokkal az a legnagyobb baj (ha leszámítjuk, hogy ezek megjelenhettek közterületeken), hogy a sanyarú belpolitikai helyzet miatt elszegényedett, nehezen boldoguló frusztrált emberek elfelejtik, hogy kik miatt vannak valójában bajban és elkezdenek “másramutogatni”. Ismerjük, hogy milyen következményeknek adott alapot az ilyesfajta kommunikáció és gyűlöletkeltés a múltban.
Felhasznált irodalom:
1. A Magyar narancs hivatalos honlapja
Utolsó letöltés: 2016. 04. 16.
http://magyarnarancs.hu/republikon/nemzeti-konzultacio-a-marketingtol-a-populizmusig-94788
2. Politikapédia
Utolsó letöltés: 2016. 04. 16.
http://politikapedia.hu/nemzeti-konzultacio
3. A Nemzeti Konzultáció hivatalos honlapja
Utolsó letöltés: 2016. 04. 16.
http://nemzetikonzultacio.kormany.hu/
4. Origo.hu
Utolsó letöltés: 2016. 04. 16.
http://www.origo.hu/itthon/20150603-381-millio-idegengyulolo-kampany-nemzeti-konzultacio-bevandorlas.html