Tóth Gabriella
A közelmúlt európai politikai „állóvizét” a francia választások alaposan fekavarták. Győzött Emmanuel Macron, a centralista fiatal jelölt, aki jóformán még „semmit sem tett le az asztalra” a politikát tekintve. Hogyan győzhetett a relatív tapasztalatlan, szinte újságcímlapról kilépett Macron az elit iskoláival és magasan liberális elveivel, a mostanában erősen megosztott és liberalizmusban csalódott Franciországban? Milyen eszközöket használt kampánya során, ami meg tudta győzni a francia választók 66 %-t?
„Valami olyanért küzdünk, ami sokkal nagyobb nálunk”. Közösség, ami erőt és bizalmat jelent, valamint a félelem és bizalmatlanság csökkentésének egyetlen módja.
A szavazók megoszlása és megközelítése
Fiatal, nagyvárosi szavazók- digitális marketing
Az Y generáció számára az online kommunkáció a leghitelesebb és az egyetlen olyan elfogadható információforrás, amiben bíznak. Nem feltétlenül amiatt, mert „hihetőbb” hanem azért, mert az online világ széles információ kínálatot biztosít valamint közelebb hozza egymáshoz az embereket. Macron kampánya az online kommunikációba rendesen befektetett; stábjának egyes tagjainak csak az volt a feladata, hogy a közösségi oldalakat működtessék, 0/24. Ezáltal közelebb hozta a fiatalok számára, „emberivé” tette a jelöltet a szemükben.
Nacionalista, idősebb, vidéki szavazók- PR
Macron elitista elvei és értékei első ránézésre vitathatatlanok. Azonban folyamatos országjárásával, egyszerű szavak és mondatok használatával, idegennyelvű szavak nélkülözésével a régi mottót elvetve („En Marche” a „Liberté, Égalité, Fraternité” helyett) bizalmat ébresztett az idősebb szavazók körében. A PR jelenlét a két forduló között volt a legmeghatározóbb, kötetlen beszélgetés az emberekkel, fórumok és Q&A-k.
+1: Amerikai kommunikáció és stílus győzelme a francia szavazók körében
Macron és feleségének kapcsolata szokatlansága ellenére, bizalmat és erőt képvisel az embere szemében. Macron, tudatosan, kettőjüket az Obama házaspárhoz hasonlóan próbálta kommunikálni az emberek felé, és ez bejött. Nem feltétlenül kellett volna működnie ennek Franciaországban… akkor mégis miért? Véleményem szerint, két alapvető érték nagyon jó kommunikációja nemzettől független: a család szentsége és a bizalom ereje. A stabil párkapcsolat bizalmat ébreszt valamint alkalmazkodó és kompromisszumkész jellemet, aki a döntéseket megfontolja és mérlegeli, bármiről is legyen szó, végül pedig a közös érvelések alapján elfogadja a következményeket, és bízik abban, hogy így lesz a legjobb…