Lengyel Balázs
Nem telhet el hét anélkül, hogy ne kerüljön címlapra Donald Trump valamelyik aktuális üzenete a Twitterről. Az U.S.A. elnöke nem tétlenkedik a világ egyik legnagyobb közösségi média felületén, szinte minden elnöki tevékenységével kapcsolatos történést kommentál: hamis hírek, orosz kapcsolatok, a Szaúd-Arábiai látogatása és így tovább. A következőkben arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy ezek az üzenetek milyen mesterien alkalmazzák a kommunikáció ezen formáját Donald Trump politikai imázsának felépítésére a (jelenleg 31 millió főt számláló Twitteres) követői táborában és milyen tanulságot vonhat le ebből a hazai politikai elit.
Sokan kritizálják Donald Trump tweetjeit azok egyszerű felépítése és szóhasználata miatt. Az egyszerű szóhasználat (4. osztályos szintű fogalmazás) biztosítja az üzenet értelmezhetőségét a lehető legszélesebb rétegek számára. A tweetek felépítésükben mindig valamilyen hangsúlyos „buzzword”-re vagy szlogenre végződnek, amelyek tömörítik az üzenet lényegét és érzelmi hatást váltanak ki az olvasóban, például: „Make America Great Again” „FAKE NEWS” „WItch Hunt”. A politikában kevésbé számítanak a konkrét tények, a választó számára az fontos, amit ő a saját szemszögéből észlel. A Twitter által Donald Trump egy olyan kommunikációs csatornához fér hozzá, ahol a saját magáról kialakítandó képet nem torzítják közvetítők (újságírók, híradó), közvetlenül az emberekhez szólhat. Ez szimpátiát ébreszthet az emberekben, mivel sokkal kisebbnek észlelik saját maguk és az elnökük között lévő távolságot, mondhatni „ő is csak egy egyszerű ember, aki a napjáról tweetel, mint én”. Ezt erősítik, azon olyan tweetek is, mint a „covfefe” félregépelt szóból kerekedett internetes jelenség, ami az esendő de a humort értékelő ember képét festi az elnökről, a reakciója alapján. Üzeneteiben következetesen meghatározza, hogy ő továbbra is a változás (change) érdekében cselekszik és meghatároz egy legyőzendő ellenséget (Fake News és a demokraták), ami folyamatos fenyegetést jelent a változásra. Mindezekkel együtt a média továbbra is kiemelt figyelmet és hírértéket tulajdonít ezen üzeneteknek, amik tovább növelik azoknak a létszámát, akiket elérnek ezek az üzenetek. Továbbá a média reakciója Trump követőinek szemében igazolja a saját táboruk fenyegetettségének meglétét.
Nézzük meg mi a helyzet a szociális médiában ilyen téren a hazai politikusok terén, néhány példával illusztrálva. Orbán Viktor Facebook oldala bár több mint félmillió követővel rendelkezik, többnyire csak hivatalos, formális eseményekről ad hivatalos tájékoztatást egy-egy magyar és angol nyelven íródott tőmondattal leírva. Hiányzik a személyesség, az üzenet és a vízió. Vona Gábor és Botka László Facebook profilján több első szám első személyben íródott poszt található és ezek többsége valamilyen politikai állásfoglalást tartalmaz (videók, vélemények). A kezdetleges személyes hangvétel, azonban itt csak kevésbé konzisztens és kevésbé fokuszált üzenettel és következetlen felépítéssel társul. Wintermantel Zsolt (Újpest polgármestere) Facebook oldalán elsősorban olyan róla készült hétköznapi képek, és az újpesti aktuális eseményekről írt ajánlói, képei találhatóak, amik jól kifejezik a polgármester személyes és közvetlen kapcsolatát a közönségével. Emellé azonban nem társul egy jól kifejtett üzenet vagy jövőkép sem.
Véleményem szerint összességében Donald Trump Twitter jelenlétének a sikere négy fő elemből áll: személyes / közvetlen hangvétel, a politikai térben való elhelyezkedés, következetes jövőkép és egy jól felépített, következetes formai szerkezet. A magyar politikusoknak szerintem ezen tényezők mentén kellene felépíteniük az online médiában vett jelenlétüket a saját magukról alkotott kép kialakítása során.
Források:
How Donald Trump Answers A Question
https://www.youtube.com/watch?v=_aFo_BV-UzI
How (And Why) Donald Trump Tweets
https://www.youtube.com/watch?v=geEVwslL-YY
http://index.hu/kulfold/2017/05/31/oriasi_dilit_inditott_el_trump_a_tokeletesen_elbenazott_twittjevel/
https://twitter.com/realDonaldTrump
https://www.facebook.com/orbanviktor/?fref=ts
https://www.facebook.com/drbotkalaszlo/?fref=ts
https://www.facebook.com/vonagabor/?fref=ts
https://www.facebook.com/wintermantel.zsolt/?pnref=story