Közgázos MSc diákok blogbejegyzései

Polmark

Polmark

Gyurcsány Ferenc – lejárt szavatosságú termék a polcokon?

2015. május 14. - rbraun

gyf.jpeg

 

Nagy sajtóvisszhangot keltett a napokban Magyarországon a Gyurcsány Ferenchez köthető Altus Zrt. Európai Bizottság által történt megbízatása a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó európai uniós pénzügyi támogatási szabályozás ellenőrzésére.

Az eset részleteivel annak szerteágazósága miatt most nem foglalkozunk, azonban rendkívül érdekes a kormányközeli médiumok és párttagok már-már hisztérikus reakciója az ügyben. Hiába űzték pusztába a bűnbakot, mégsem tudnak attól teljesen megválni. A bűnbak-motívum említése némi magyarázatot igényel: ókori zsidó rítus szerint a falu bűneit ráolvasták egy kiválasztott kecskebak fejére, majd kiűzték azt a pusztába, így remélve megtisztulást.

Ha figyelmesen olvassuk az elmúlt évek nyilatkozatait és sajtóközleményeit, feltűnően sokszor találkozhatunk Gyurcsány Ferenc nevével – korántsem pozitív kontextusban. Firtatják felelősségét Questor-ügyben, játékfilm készül, amiben elítélik, hat évvel ezelőtt véget ért miniszterelnöksége alatt hozott döntései miatt hibáztatják őt a jelenben is, sok aktuális hír kapcsán felemlegetik. Ezzel kapcsolatban nem kívánunk állást foglalni, az azonban bizonyos, hogy bűnbakká vált, amelyre a jelen összes bűnét rá lehet olvasni. De ki is lehet űzni?

A válasz: nem. A volt miniszterelnök politikai kudarca után is aktívan részt vett a közéletben, sokszor meglepő akciók köthetők a nevéhez, hallunk éhségsztrájkjáról, (ill. lemezlovas- és szakácskarrierjéről is), azonban a médiumokban találkozhatunk nyilatkozataival és szavazhattunk az általa alapított Demokratikus Koalícióra is. Mi lehet az oka annak, hogy ennyire szerves része még jelenleg is a magyar politikának?

Politikai marketing szempontjából vizsgálva kijelenthetjük, hogy Gyurcsány Ferenc egy olyan termék, amire még mindig van kereslet. Nem nagy, de érzékelhető. Miért lehet egy legitimitását vesztett, lemondott ex-kormányfő még mindig eladható? A válasz a pozícionálásban keresendő. Rendkívül jól pozícionált termékről beszélünk ugyanis. A pozícionálás a termék kiemelését, megkülönbözetését jelenti a versenytársaktól valamilyen tulajdonság (elvárt előny, ár, minőség, stb.) alapján. Gyurcsány esetében ez két fő tulajdonság alapján történik: nem radikális, és bűnbak. Utóbbi tulajdonság magyarázatra szorul. Ha megnézzük Gyurcsány nyilatkozatait, többször is említi, hogy az emberek nem a DK programjával kapcsolatban szokták megkeresni, hanem a jelenlegi kormánnyal szembeni nemtetszésüket fejezik ki, mikor megállítják az utcán.

E momentum alapján is megragadható a lényeg: az ex-miniszterelnök ismert bűnbakká válása és protestálása együttesen vonzó célponttá teszik azon nem radikális, de változást akaró politikai fogyasztók számára, akik elégedetlenek a jelenlegi kormány teljesítményével. Kérdéses, hogy ez elegendő-e egy szélesebb legitimitás visszanyerésére, és az eladhatóság további növelése ebben a formában egyáltalán elképzelhető-e, azonban az elmondható, hogy Gyurcsány Ferenc személye egy olyan politikai termék, amely még mindig megtalálható a polcon, és aminek még nem járt le a szavatossága sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://polmark.blog.hu/api/trackback/id/tr107432544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása