Közgázos MSc diákok blogbejegyzései

Polmark

Polmark

Plakátevolúció

2016. május 30. - rbraun

Hoppál Flóra

Hogy valójában egy kampány nemcsak a választások előtti pár hónapban zajlik, hanem négy éven át, vagy tulajdonképpen permanensen kitartandó azt egy csecsemő is tudja. Ennek ellenére szokatlan volt, hogy a kormány 2015-ben is óriásplakát-kampányt folytatott egy évvel az országgyűlési választások után, és bár idénre az utcai plakátok lekerültek a falakról (ebben lehet közrejátszott a Fidesz és a Mahír Cityposter tulajdonos Simicska Lajos közti megromlott viszony is) az ismert üzenetek, amelyek a magyar reformok működésére hívják fel a figyelmet legújabban röplapok formájában jutnak el a választókhoz.

Mindeközben nemcsak, hogy mindenki számára ismerőssé váltak az ilyen kifejezések, mint hogy a "magyar reforom működnek" vagy  "rezsicsökkentés" illetve "Magyarország jobban teljesít", de gyakorlatilag a mindennapjaink részévé váltak, meghatározzák a közéletről folytatott beszélgetéseinket, ismerős arcokként tekintünk az újságokban, szórólapokon feltűnő reklámarcokra

De hol is indult útjára ez a fajta kormányzati kampány-úthenger?  Nem meglepő módon a 2014-es választások előtt ismerkedhettünk meg ezekkel a szlogenekkel, amelyek egy jó része azóta is megmaradt, és már 2013-ban megjelent az az arculata a kormánypárt kampányanyagainak, amelyek azóta nem sokat változtak. A dizájn képlet egyszerű: királykék alapon hatalmas betűk, előre mutató nyilak, óriási számok, barátságos arcok hirdetik, hogy milyen jó kezekben az ország. Az üzenetek változhatnak, a témák cserélődhetnek, a külcsín három éve keveset módosult, nézzük csak meg a 2013 októberéből származó hirdetéseket. Ekkor indult a jobbanteljesit.kormany.hu oldal is, ami azóta megszűnt, de továbbél a mrm.kormany.hu oldal képében egy hasonló.

Ezidőtájt még a szintén Simicska Lajos érdekeltségeibe tartozó Metropol újságba került a legtöbb ilyen politikai reklám, amit Giró-Szász András akkori kormányszóvívő tájékoztatási akciósorozatnak nevezett, amelyre összesen 256 millió forint közpénzt költött a kormány, ebből pedig 108 millió ment köztéri megjelenésre.

2014-re újabb ötlettel álltak elő a fideszes kampánystratégák tovább ütve a vasat. Ekkor tűntek fel az óriásplakátokon azok a barátságos arcok, akik azóta is vidáman mosolyognak akár a legújabb szórólapokon, akár az MRM honlapján. Működött is annyira a dolog, hogy az azévi választásokon újból akkora győzelmet aratott a Fidesz, hogy a parlamenti mandátumok kétharmadát elvigye, arra viszont már nem volt elég, hogy meg is tartsa. Ebbe egyfelől olyan elhibázott döntések játszottak szerepet, mint az internetadó ötlete, másrészt az olyan bakik, mint a szövegbuborékok. Apróságnak tűnhet, valószínűleg ezért is nem figyelt rá senki a kampánymogulok közül, de a plakátokon szereplő arcok fölé ágyazott szövegbuborékok tökéletes támadási felületet biztosítottak, és egy dedós is könnyen átvariálhatta bármilyen szerkesztőprogrammal a szövegeket. Az így beinduló mémcunami pedig elárasztotta az internetet, (egy a szolidabbak közül: http://24.p3k.hu/app/uploads/2015/07/plakat7.jpg) annyira, hogy a Kétfarkú Kutyapárt saját plakátkampányt indított, amelyben lemásolva az arculatot sajátosan vicces üzeneteket fogalmaztak meg. Ezzel pedig kissé lábon lőtte magát a kormányzati propaganda. A rezsim mégis kézben tudta tartani saját, elszabadulni látszó kampányszörnyetegét, méghozzá a legszokásosabb politikai manőverrel amivel csak lehet, az erőszakos tematizálással. Ehhez pedig tökéletesen kapóra jött a migrációs válság, amit a mai napig beépítenek minden olyan üzenetükbe, amit a választók felé sugallnak. Így a mostanság terített szórólapokba is bekerült:  

Az országszerte minden postaládába eljuttatott propaganda anyagban persze nem ez az egyetlen üzenet. A családi otthonteremtési kedvezményre, a csökkeni személyi jövedelemadóra, a növekvő családtámogatásra is felhívják benne a figyelmünket, így tulajdonképpen több plakátot egyszerre tarthatunk a kezünkbe, ez pedig igen hatásos fegyver lehet mostanság, amikor a tanársztrájkok és az offshore botrányok rengethetik meg a kormány jóhírét. Hogy ez a "tájékoztatási akciósorozat" mennyi közpénzbe került, azt majd csak egy jövőbeli közérdekű adatigénylés derítheti ki, bár az azt érintő megváltoztott szabályzat miatt lehet sosem fog kiderülni.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://polmark.blog.hu/api/trackback/id/tr18757968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása