Fáczán Eszter
Kutatások igazolják, hogy a közösségi média felhasználói nagy arányban kötődnek valamilyen civil vagy politikai kezdeményezéshez: kedvelnek oldalakat, követnek közéleti személyiségeket, pártokat, kommentelnek, megosztanak tartalmakat a témában vagy éppen ösztönöznek másokat a politikai állásfoglalásra.
Mindezek alapján nem meglepő, hogy napjaink politikusai közül egyre többen fedezik fel és ismerik el a közösségi média jelenlét erejét a választóik, követőik felé történő kommunikáció során, és jelennek meg önállóan vagy tanácsadóikon keresztül kezelt oldalaikon. Legjobb példa az amerikai elnök, Barack Obama, aki Facebook-on ma több mint 48 millió követővel rendelkezik, a Twitteren pedig ez a szám meghaladja a 73 millió főt, ezzel pedig jelenleg első helyen áll a politikusok toplistáján.
A célra legalkalmasabb – és így a legtöbb közéleti témájú oldalnak helyet adó - felületek a Facebook és a Twitter, hiszen ezeken a platformokon képi, videó (akár élő bejelentkezés is) és szöveges – a Twitteren 140 karakterben limitált – tartalmat is megoszthat a felhasználó. Mindkét oldal előnye, hogy megteremti a politikus és követői közötti már-már személyes kapcsolat feltételeit, érzelmileg képes hatni: közvetlen, akár baráti hangnem is elfogadott, a közéleti személyiség bemutatkozhat emberi oldaláról is, mely erősítheti hitelességét is. Másik nagy előnye a platformoknak, hogy rugalmas felület, lehetőséget nyújt a gyors tájékoztatásra, azonnali reagálásra. Az értékek kiaknázása érdekében azonban fontos, hogy a felületet ne a megszokott kinyilatkoztatásokra, top-down kommunikációra használja a politikus. Hatásosabb, ha a megosztott tartalom demokratikus módon ösztönzi az interaktivitást.
A közösségi média jelenlét mára kiemelt jelentőségűvé vált a politikusok számára, ezt példázza, hogy a Twitter elkészített külön a részükre egy kézikönyvet az oldal helyes használatára vonatkozóan, de közéleti oldalról is felmerült már az igény hasonlóra. Az angol parlament képviselői számára is készült egy útmutató, mely többek között őszinteségre, önmaguk felvállalására ösztönöz, segít a profil létrehozásában, tartalom előállításában, vitahelyzetek, „trollok” kezelésében és megtanít arra, hogy sokszor érdemes teret adni az oldal követőinek és meghallgatni őket.