Balás Anett
Napjainkban a politikusok egyik leglényegesebb feladata a választókkal való kommunikáció, mely nagy szerepet játszik az adott személyről kialakított kép kialakításában és befolyásolásában. Ennek fontos eszköze a média, melyen segít eljuttatni az információkat a szavazókhoz. Mivel napjainkban az emberek felé minden nap, minden irányból sugárzik a nagy mennyiségű információ, a nekik szánt üzenetet többször el kell ismételni ahhoz, célba érjen. Ebből következően a politikusoknak a média minden területén jelen kell lenniük: rádióban, tv-ben, és az e-maileket valamint a közösségi média felületét sem szabad figyelmen kívül hagyni (forrás: CES).
Remekül felismerte ezt a tényt Donald Trump, az Amerikai Egyesült Államok legmegosztóbb elnökjelöltje. Szimpatikus vagy sem, Trump nevét csaknem minden amerikai, és valószínűleg a legtöbb európai állampolgár is ismeri. Trump népszerűsége szárnyal: 2015-ben ő lett a harmadik leginkább csodált férfi az USA-ban (forrás: GALLUP). Ez a széleskörű ismeretség nem feltétlenül annak köszönhető, hogy Trump jobb kampánnyal vagy nagyobb jelenléttel rendelkezik a többi jelöltnél, sokkal inkább annak a szokatlan marketingstratégiának az eredménye, amelynek szerves részét képezi a folyamatos, intenzív médiajelenlét, hiszen az USA-ban voltaképpen a csapból is Trump folyik. Az elnökjelölt rendszeresen szerepel reggeli műsorokban, esti talk show-kban, valamint természetesen a közösségi médiában is jelen van. Bármikor kendőzetlen és sokszor megbotránkoztató véleményt nyilvánít bármiről: nőkről, péniszének méretéről, legfőbb vetélytársáról, Hillary Clintonról, muszlimokról vagy éppen a pápáról. A Trump-jelenség természetesen a humorgyárat is beindította, az internetet elöntik a róla szóló meme-k, a politikus legidiótább pillanatait összefoglaló videók, sőt még a színész Johnny Depp sem tudta megállni, hogy kiparodizálja a jelöltet. A lényeg, hogy Trump mindig tesz arról, hogy róla legyen szó, hogy a média rajta csámcsogjon, és ezáltal kiemelkedjen a többi jelölt közül.
Módszere sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az ABC, CBS és NBC csatornák hírösszefoglalóiban a 2016-os kampánnyal kapcsolatban sugárzott műsorok 32%-a szólt Trumpról, ami több, mint ami teljes demokrata pártnak jutott műsoridő összesen (forrás: Tyndall Report). Emellett az sem elhanyagolandó tény, hogy az USA-ban még a gyerekek is nemhogy ismerik, de sok esetben kiforrott véleménnyel is rendelkeznek Trumpról.
Források:
CES: Members of the European Parliament Online: The Use of Social Media in Political Marketing. http://www.martenscentre.eu/sites/default/files/publication-files/political-marketing-and-social-media.pdf
GALLUP: Most Admired Man and Woman. http://www.gallup.com/poll/1678/most-admired-man-woman.aspx
Tyndall Report: Campaign 2016 Coverage: Annual Totals for 2015. http://tyndallreport.com/comment/20/5773/