Nem rég jelentette be a kormány, hogy újabb Nemzeti Konzultációt hirdet, ezúttal a bevándorlás, illetve az MNO.hu alapján a „megélhetési bevándorlásról” illetve ehhez kapcsolódóan a terrorizmusról. A kormány 12 kérdést tesz fel, amiket július 1-ig lehet megválaszolni, mindez 960 millió forintba fog kerülni az államnak.
A kérdéssor sok kritikák kapott, miszerint túl manipulatív, direkt rávezető kérdéseket tartalmaz. Illetve a válaszadási lehetőség egy kiegyensúlyozatlan skálán helyezkednek el. (pl. lásd 444)
Ez az egész kérdéskör nagyon izgalmas szerintem mind kulturális, társadalmi vagy gazdasági szemszögből nézve. A blog bejegyzésemben, azonban most politikai marketing szempontból nézve vizsgálom meg.
A választások közeledtével jól láthatóak Orbán Viktor próbálkozásai, ahogy közelebb szeretne kerülni a „dolgozó kisemberhez”, ezt jól példázza a nem régiben megjelent Story magazin cikk is. A konzultáció intézménye nekem egy olyan üzenetet rejt magában, hogy a kormánynak fontos a nép véleménye, köztük az én véleményem is, figyelembe veszi döntései során. Tehát szerintem ez az intézkedés beleillik a fent említett vízióba.
A Brüsszellel való ellentét feltüntetése pedig már egy jól ismert motívum, a kormány mindkét kormányzási ciklusában emblematikus elem. Most is a szabadságharc mítoszt erősíti, amiben már megint Orbán Viktor védhet meg minket, bár most azért finomabban van feltüntetve, van, amiben egyetért velük a kormány (a rászoruló országokat kell segíteni), de természetesen nem elég kemény szankciókat alkalmaznak. Illetve ezt a jobbikos, EU ellenes szavazók felé is egy gesztusként foghatjuk fel, mint ahogy ez a halálbüntetés kapcsán is előjött.
Bár egyértelmű, hogy a bevándorlók, főként a „megélhetési bevándorlók” negatív szerepet kaptak ebben a történetben, szerintem ez a témakör azért ennél sokkal érzékenyebb, mint hogy így lehessen beállítani őket, főleg a nemrégiben történt tragikus események hatására. Illetve a magyar történelem (II. Világháború, 1956) bőven tartalmaz olyan időszakokat, amikor fontos volt, hogy más országok segítsék a magyar illegális bevándorlókat, amivel azért a többség tisztában van. Bár ha csak a jelenlegi helyzetet tekintjük, amikor naponta három orvos hagyja el az országot (lásd: hvg.hu), szerintem ez is más megvilágításba helyezi a bevándorlók kérdését. Tehát véleményem szerint a bevándorlók kiválasztása nem volt megfelelő döntés politikai marketing szempontból, bármennyire is aktuális ez a kérdés.