Kovács Enikő
A politikai marketing legfőbb terméke a politikus, így személyes márkájának a felépítése kulcsfontosságú. A választók szimpátiájára nagy mértékben hat a külső megjelenés, tehát célszerű minden egyes elemére nagy hangsúlyt fektetni. A politikus kommunikál az öltözködésével, az általa használt eszközökkel, a fizikai megjelenésével. Az üzenetértéket kihasználva tudatosan kísérletezik többek között a hajviselet és az arcszőrzet alakításával az előnyösebb megjelenésért. A külsőnek a magyar politikai életben a nyugati országokhoz képest jóval kisebb a szerepe, ám a külső benyomás fontossága, gyakran tudat alatt itt is fontos a választók számára.
A merészebb külsőváltásoknak két fő kommunikációs indoka lehet. Valamilyen hiányosság ellensúlyozása, leplezése -például egy fiatalabb jelölt tapasztaltabbnak mutatása -, vagy tudatosan a kommunikációs üzenet – például emberközi politikus képének vagy valamivel való ellentétes vélemény kifejezésének- megerősítésére használják.
A szakállviselet népszerűségének csúcspontja a 19., 20.századra tehető, ekkor politikai szimbólumként sem volt ritka az alkalmazása. A mai kultúrkörben annak ellenére, hogy a köznapi divatba visszatért a szakállviselet, a politikusok között továbbra sem számít népszerű kifejező eszköznek.
Hogy mi lehet ennek az oka? Annak ellenére, hogy a kutatások nem alapozzák meg sem a népszerűségbeli, sem a szavazatbeli különbséget az arcszőrzettel rendelkező illetve az arcszőrzettel nem rendelkező politikus között, előítéletek azonban élnek a modern politikában. Kimutatható, hogy az arcszőrzettel rendelkezőket férfiasabbnak, ezáltal a női jogok iránt kevésbé fogékonynak tartják. További felmerülő előítéletek, hogy a szőrös politikus agyafúrt, valamilyen titkolni valóval rendelkezik és keményebb a hozzáállása.
Valószínűleg az előző véleményektől tartva döntött úgy Mesterházy Attila, hogy megválik jelképévé vált körszakállától, mint ahogy tette ezt Stephen McNeil és Justin Trudeau is miután pártjuk vezetői lettek.
Egyes nézetek szerint a szakáll kinevezés utáni megtartása hitelességet is sugallhat, általában viszont nem vállalják a kockázatot és a negatív sztereotípiáktól, ezáltal a szavazók elvesztésétől tartva inkább megválnak arcszőrzetüktől.
Az utóbbi időben megfigyelhető néhány üdítő kivétel (magyar politikusok ), ami alapján remélhetjük, hogy a trend megfordulni látszik. Thomas Mulcair vezetésével a nyugati politikusok stílusába egy évszázad után visszatérni látszik a szakáll.
Érdemes elgondolkodni hogy melyik stratégia követendő, hogy milyenek lennének politikusaink szakállal. USA politikusok,
További információ elérhető:
http://kivultagasabb.blog.hu/2015/06/07/hova_tuntek_a_politikusi_arcszorok
http://promenad.hu/cikk/miert-szorosen-uzent-hadat-lazar-janos-csanyi-sandornak-132009
http://kozizles.blog.hu/2015/06/28/nagy_politikai_szorhatarozo
http://uspolitics.about.com/od/biographies/a/Why-Arent-There-Many-Bearded-Politicians.htm
http://www.politicalcampaigningtips.com/why-politicians-dont-have-mustaches-beards-facial-hair/
http://www.origo.hu/itthon/20140423-mesterhazy-attila-visszanovesztette-a-szakallat.html
http://mashable.com/2015/11/19/no-shave-november-politicians/#BnBijh3Oiiqc