Puha Gábor
Pár évtizeddel ezelőtt még csak az olyan klasszikus csatornák álltak rendelkezésre a jelöltek számára, mint például a televízió, rádió és különböző nyomtatott kommunikációs formák. Mára azonban a digitális változások új kapukat nyitottak meg, amit tökéletesen tükröz a jelenlegi Amerikában folyó választási harc.
Jól elkülöníthetők Trump és Clinton domináns digitális csatornái. Azokról a digitális színterekről írok, ahol Trump és Clinton egyeduralkodó tud lenni, röviden taglalva az okokat.
Az ingyenes média, Trump fő fegyvere, de vajon miért? Elég belegondolni, egy szélsőségeket preferáló, megosztó jelölt üzenete tud a legtöbb kattintást generálni napjainkban. A médiumoknak a fő KPI-a pedig éppen ez, ezért megéri vele foglalkozni, az ő arcával újabb és újabb forgalmat lehet generálni. A Huffington post cikke szerint Trump 2016 márciusáig körülbelül 10 millió dollárt költött fizetett hirdetésre, ám az ingyenes megjelenéseit körülbelül 2 milliárdból lehetne fedezni. Nem véletlen, hogy a közvetített megosztó üzenete és a domináns csatornája teljes mértékben logikusan egymásból következnek. A legnagyobb versenyelőnye is ebben rejlik: Mindenhol, mindig szem előtt tud lenni kvázi alacsony költségekkel.
Felmerül a kérdés: Melyik platformon tud Clinton egyeduralkodó lenni? Ha belegondolunk az imidzsébe –professzionális, kvalifikált, határozott, üzlethez is értő, komoly nő-, akkor puszta adatok nélkül is evidens lehet a válasz: Linkedin. Az Enterpreneur adatai alapján annak ellenére, hogy mindegyik jelöltnek van Facebook és Twitter oldala, a Linkedin az egyetlen ,,kék óceán”, ahol csak Clinton tud hatékonyan működni. A Linkedin adataival szemléltetve: egy sikeresebb cikke négyszázezer fölötti megtekintéssel, 2370 like-kal és 611 kommenttel áll (Összehasonlításképpen Trump egy átlagos Facebook bejegyzése 41 ezer like-ot és 1800 megosztást birtokol). Mit is jelent ez? Véleményem szerint Clinton egyedül a brandje erősítése miatt kénytelen kihasználni a Linkedin-t is, mivel a számok szerint jelenleg lehetetlen, hogy azt ottani ,,monopol helyzetét” kihasználva komolyabb versenyelőnyt tudjon kovácsolni magának
Összességében Trump nyerte a legnagyobbat, mivel a konverziós marketingköltségei ($/szavazat) drasztikusan csökkenthetők az ingyenes médián keresztüli egyeduralommal, valamint Newman által meghatározott főbb politikai marketing modell összetevők közül a leginkább támogatja a marketingkampányon belüli pozicionálást. Ám be kell látni, hogy ez egy kétélű fegyver, ami vissza is üthet ugyanígy.
A jövőben mindenképpen várható véleményem szerint akár negatív kampány, akár széles közösségi elérést biztosító stratégiai akció, amivel akár rövid távon is, de felvehető a verseny ellene ezen a színtéren is.